lördag 28 januari 2012

En liten rättelse

Det känns som jag har tillbringat den här vintern i ett vacuum. I idé, kanske? Ingen inspiration att ta tag i något, samtidigt är det kallt och bistert ute. Vi har hållt näsan över kanten genom att försöka göra lite roliga saker. Exempelvis var vi på ettårskalas för yngsta barnbarnet nyligen och i kväll ska vi få besök av gamla vänner från tiden då vår son var ungefär lika gammal. Det ska bli trevligt. För den festliga inramningens skull har vi varit på Klôva och köpt en fantastisk bit ryggfilé av hälleflundra. Vi åkte dit efter att först varit på GNS (f.d. Jönssons fisk) och konstaterat att de inte hade något som passade oss och därför kom vi dit efter butiken var stängd. Lite förargligt, men det löste sig. Vi knackade på och butiksinnehavaren öppnade efter en liten stund. Efter att vi konstaterat att det vi behövde fanns, kom vi överens om att återkomma idag, lördag. Kassan var redan utstämplad och vi ville inte orsaka en massa merarbete, när hon var så sjysst och öppnade för oss, trots att det var långt efter stängningsdags. Dessutom tror jag att kära L tyckte det var en bra idé att åka till Klôva idag, eftersom det är REA fortfarande. Efter att köpt fisken, parkerades jag på Café Hönökakan.


Där hade man precis gräddat klart dagens bak i den gamla bageomen, så det fick bli en kopp kaffe och pinfärskt bagebrö med ost. Efter en stund dök en Hälsöbo upp. Staffan, som är granne med min bror. Han slog sig ner hos mig, medan hans fru gjorde beställningen. "Du, jag läser ju din blogg", började han. Det visade sig att han och hans bror hade undrat varför jag envisades med att kalla den gamla nedlagda skolan för "lillskolan", när den heter "småskolan". I själva verket var det nog ingen som kallade den för "lillskolan", mer än jag. Jag ursäktade mig med att jag kallar det mesta som är mindre än det det refererar till för "lill-någonting". Exempelvis kallar jag vår styrpulpetare för "lillbåten", för att Stella är större. Peugeoten för "lillbilen" och så vidare. Men jag förstår ju vinken och får försöka hålla mig i skinnet i fortsättningen, när jag skriver om "lillskolan" och kalla den för småskolan istället. Jag nämnde nog inte var Staffan bor - han bor på Lillbacken.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar