torsdag 10 maj 2012

Sommar i antågande

Inget är väl så roligt som den förväntan man har på sommaren. Kanske för att det är så mycket planering och förberedelser förknippade med den: båtar ska iordningsställas, trädgårdsland vårstädas, nya växter dras upp i drivbänkar, för att planteras ut när värmen kommer, cyklarna görs iordning, bilen får sommardäck, grillen tas fram och städas. Ja, ni vet - massor av arbete, men av det roligare slaget, för att vi ser fram emot att få skörda av sommarens härliga tid.

För oss väntar nu troligtvis en Pingst med sonen och hans familj i Norge och studentfirande av kusinbarn, innan den "riktiga" sommaren kommer. Stella är sjösatt, men mycket arbete återstår. Per, som var vår hjälte vid renoveringen av Anneborg, har åtagit sig att göra nya ruffluckor och de är jag väldigt spänd på att få se. Kan bara bli bra. Per gör även möbler och är verkligen en konstnär. Stella får också nya batterier av AGM-typ. Exklusivt, men både säkrare och bättre.

Jag hade redan i höstas bestämt mig för att sjösätta Stella sent och blev därför placerad näst längst in. För ett tag sedan ringde dock hamnkapten och berättade att båten längst in hade sålts och nu ville den nye ägaren i sjön, för att kunna ta hem sin nya båt. Förutom några goa dagar i mars har det varit ganska kallt och blåsigt och jag har dragit mig för vårrustningen. Under Valborghelgen kom jag så igång och med lite hjälp från svärsonen blev det en kickstart. Nu ligger Stella på sin plats, nästan ensam på bryggan. Så kan det gå. Inte alltid det blir som man tänkt.
30 års patina syns inte på glansen.
Hemmavid har trädgårdsrummet nu börjat bli helt klart, med el och belysning. Bosse har även börjat installera spottarna på trädäcket. Bilder kommer när det är färdigt. Lite komplettering av målning ska göras, men det är inte mycket att tala om.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar