lördag 5 juni 2010

En intensiv dag

Efter en ganska intensiv insats i hamnen, på hamnens arbetsdag, kunde jag ägna mig åt att få hem Stella. Det var en skön känsla som infann sig när kära L körde mig till Fotö. Vi åkte först till hamnen för att kontrollera läget. Stella låg och guppade så fint. Hamnkaptenen hade sett till att Stella blev sjösatt igår och hade lagt henne på ett bra ställe. Tyvärr hade en tysk också uppfattat det som ett bra ställe att förtöja och hängde nu på utsidan. Vi kollade att det fanns någon ombord och avtalade att förhala tysken akterut. Först skulle jag dock stämma av med hamnkapten om hur det hade gått och vi bestämde att förhala båten om en halvtimme så att jag hann med mitt ärende och tysken var tacksam för tidsfristen, då han var ensam i båten och var mitt i middagsdisken.
Stella och "tysken" i Fotö fiskehamn
Kilen på väg mot Fotöbron, vid VQF-fyren (attansblinkar´n)

När Stella kommit ut ur fiskehamnen och passerat attansblinkar´n styrde jag mot Hälsö. I vikarna vid Hea såg jag ejderhonor med ungar, det är alltid lika kul att se ejder. Resan till Hälsö gick på ungefär halva tiden mot resan till Fotö i höstas. Så mycket gör ett skrov som är kliniskt rent, jämfört med alla skal och havstulpaner som sitter överallt på hösten. När jag närmade mig inloppet till hamnen, efter en knapp timmes färd, såg jag Ingo stäva ner igenom, precis utanför vår fyr. Visst är hon fin, med sin karaktäristiska rigg. Den kallas för 111 för att alla tre masterna är lika långa. På väg in i hamnen kunde jag konstatera att husbilarna kommit. Det stod tre stycke och en husvagn, där det för några dagar sedan stod båtar och vaggor uppställda. Det gör så mycket för trivseln med städdagar.
Ingo vid Hälsö nedre

Hemma väntade kära L och hjälpte till med förtöjningen. Höststormarna har förstört de gamla förtöjningarna och de nya är inte färdiga så det fick bli provisoriska förtöjningar. I hamnen hade Vindöklubben redan samlats och grillarna var tända. Fullt av folk och jag såg andra bekanta gästbåtar i hamnen, som det ska bli trevligt att prata med om tillfället ges. Även i lillskolan, som ägs av Hälsö vänner, var det fullt drag. Tydligen har man hyrt ut skolan till någon grupp. Tänk vad man skulle kunna göra av det fina huset, om det fanns lite mer initiativ. Perfekt läge i hamnen, nära till bad.
Vindöklubben sammanträder

0 kommentarer:

Skicka en kommentar