söndag 13 juni 2010

När det stormar

I Höstas hade vi en kraftig storm, som gjorde att ryckdämparen på Stellas styrbordsförtöjning mot bryggan sprang sönder. Jag siktade in mig på att montera nya, kraftigare, ryckdämpare på bägge förtöjningarna i fören, men som vanligt har jag varit sent ute och fick förtöja med provisoriska förtöjningar när Stella kom till hemmahamnen. Och så kom den! Stormen. Kära L och jag hade varit inne i staden på en disputationsfest och var hemma vid halvtvåtiden. Finklädda, väldigt trötta. Trots att det pinade i en del så gick tankarna till sängen istället för till Stella. Senare på natten ökade vinden och det var med hjärtat i halsgropen jag pinade iväg, så fort jag hade stigit upp. Jag tog med de gamla förtöjningarn, fast jag bara hade reparererat den som var trasig. Planen vara ju att även byta den hela ryckdämparen. Väl i hamnen steg spänningen och jag spanade ut över båtarna mot Stella, för att se om hon låg någorlunda rätt. Det var svårt att se, då alla båtarna rörde sig kraftigt i den hårda sydvästen som fortfarande pinade i. På vägen ut passerade jag en Comfortina, som är en båt som liknar Stella, och konstaterade att en ryckdämpare hade sprungit på den båten och pulsen ökade ännu mer.

Kraftiga ryckdämpare slets itu

När jag kom fram till Stella kunde jag äntligen andas ut. Hon låg och guppade fint och det var inga nötningsmärken på tamparna. Jag satte dit de gamla förtöjningarna och tittade till några av de andra båtarna intill.

Hängslen och livrem

Jag har beslutat att investera i nya förtöjningar, istället för att reparera de gamla. Dels för att de var så stela att splitsningen nästan var omöjlig, men framförallt för att jag uppskattar att sova gott om natten. Tampen är inköpt och nu får jag invänta den rätta "pysselkänslan" för att ta mig an splitsningen. Här ute i skärgården måste en splits vara perfekt och det kräver rätt sinnesstämning!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar