söndag 20 juni 2010

Snart ifatt

Den regelbundne besökaren kan konstatera att jag inte varit så flitig de senaste dagarna. Det är mycket som ska hinnas med innan semestertider börjar. Räkna med att inläggen blir lite sporadiska under sommaren.

I fredags kväll kunde jag äntligen måla botten på lillbåten och på lördag var det sjösättning. Första fisketuren kunde inte vänta särskilt länge utan redan samma dag var det dags. Jag har haft ett trevligt besök av en lumparkompis och lumpen gjorde jag för snart 40 år sedan, så vi talar gamla vänner, riktigt gamla. Nåväl, lastade med agn och nya dörjar gjorde vi först en liten utflykt längs Hälsös västsida. Därefter till Knippla för tankning. Slutligen en transportsträcka till det kända makrillstället norr om måvholmen. Solen stekte och som tur var fläktade det lite, annars hade vi inte stått ut i fyra timmar där ute på havet. Tyvärr var fiskelyckan sådär och det var inte jag som hade turen på min sida, det lilla vi fick. På väg in i hamnen ropade jag till några granngubbar och de bekräftade att det var dåligt fiske den dagen. Inte sämre för oss än för andra således. Hemma igen dök kära L upp samtidigt med oss, efter sin utflykt med tjejkompisarna. Vi kokade färskpotatis och gjorde en spenatstuvning på färsk spenat från örtagården. Makrillen räckte precis till oss tre så det var trots allt en lyckad fisketur.

När vi precis skulle till att sätta oss till bords dök ytterligare en gammal vän från regementet upp, sedermera även seglarvän. Eftersom vi tre känner varandra men inte träffas så ofta, blev det en hel del frågor om än den ene, än den andre gamle bekantingen från förr. Prinsar och kronprinsessor ingick inte i samtalet, om man säger så. Seglarkompisen ska, precis som vi, segla i Tyska bukten i sommar och kom för att prata lite om detta. Det skulle vara trevligt att slå följe, om möjligt. På kvällen, när min gamle lumparvän hade åkt, var vi bjudna på kaffe med rom i sittbrunnen på Sofia och idag studerade vi sjökorten tillsammans. Jag ska passa på att inhandla några av dem. De kan faktiskt ta slut, så här inför semetern. Det är sådana här små guldkorn i vardagen som till slut räcker till en guldklipmp.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar