måndag 19 december 2011

Julefrid

De senaste månaderna har bloggen fått konkurrens av många andra saker och inläggen har därför blivit mer sporadiska än de brukar. Å andra sidan är det inte så dramatiskt på Hälsö just nu. Det lunkar fram så sakteliga. Vi hade visserligen två rejäla stormar, med bara en veckas mellanrum och det var spännande att se hur lillbåtens täckning klarade sig. Helt galant, faktiskt. Jag åkte inte till Fotö för att titta till Stella, jag ringde Holger, vår hamnkapten. Det är en fantastisk gåva att ha en ansvarskännande hamnkapten, med koll på läget.

Boa står som den står. Bosse har inte haft tid för elinstallationerna ännu, men jag ser verkligen fram emot att lägga sista handen vid det hela.

Annars är det som det brukar vid den här tiden på året: julhälsningar från när och fjärran trillar in i en jämn ström och i Anneborg pågår förberedelserna inför julen. Vi ser fram emot en jul med barn och barnbarn. En mer än förra julen. I helgen var grisfabriken igång och även jag gjorde några grisar. Vi har lite olika uttryckssätt, kära L och jag. Jag retar henne för att hennes grisar ser ut som marsvin, men de smakar lika bra, oavsett form. Mina har ett hiskeligt tryne och ser nästan lite läbbiga ut.
Mina läbbiga grisar, inför chokladbadet
Utöver stormarna verkar det som vi har att se fram emot en mild vinter. Klockan 5.30 idag hade vi 5,5 grader varmt. Helt annorlunda mot förra året, då temperaturen pendlade mellan -10 och -20 grader och isen redan hade lagt sig. För att inte tala om all snö som föll. Tyvärr har det nackdelar också. Hörde om en som plockat fästingar ur kattens päls och mördarsniglarna har det säkert mysigt.

Hörs vi inte mer innan jul så får jag passa på att önska alla läsare en God Jul och Gott Nytt År!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar