lördag 29 maj 2010

En helt vanlig dag

Det händer ganska ofta att vi tar en liten runda när vi kommer hem från arbetet. En dryg timme i bilen gör att jag blir lite stel och kära L är inte sen att haka på, när jag vill röra på mig. Lilla rundan, som vi kallar den, går utmed varvsvägen där varvsområdet efter de nedlagda varven ligger. Norr om det ligger flera fina hus längs sjön och det händer nästan alltid något ute på fjorden.
Varvsvägen
Ungdomarna som tränar i sina tiohuggare är en vanlig syn stora delar av året, men denna dag fick vi även se Bohuslän komma ångande från Marstrand. Det var första gången denna sommaren och visst är hon en skönhet.
När Varvsvägen närmar sig Stuvö öppnar sig vyerna bort mot Västeräng och man ser västerhavet i det starka motljuset av den sjunkande solen.
När man går mot Västeräng passerar man Hälsö BK fotbollsplan. Det är en ganska fin gräsplan och det märks att det finns medlemmar med stort engagemang i klubben. Vägen går längs långsidan, där man lämnat en meterbred sträng oklippt gräs. Det ger en småskalig charm som arenorna aldrig har. Kanske också den lilla nyckelpigan föredrar lite ogräs.
Efter fotbollsplanen vänder vi hemmåt igen och passerar hamnen på vägen. Hemma igen kan jag stå på förstukvisten länge och titta på stenpartiet.
Min gamle vän Gustav brukar hålla ordning på när vi kommer hem och hälsar gärna på för en klapp.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar