måndag 5 juli 2010

Insektsjakt

För någon vecka sedan upptäckte vi att getingar byggt ett bo i simpsen, ovanför entrén. Efter en del överväganden bestämde vi oss för att det skulle bort, men hur? Det satt väldigt högt upp och jag vägrade stå på en stege och slåss med arga getingar. I vårt förra hus fick vi en gång ett getingbo i en ventil. Jag riggade då dammsugaren och den fick göra jobbet. Efter någon timme var getingarna borta, men dammsugaren var skrotfärdig. Som tur var, var den gammal. Så vad göra? Jag testade med vattenslangen och sprutade på boet. Det fungerade rätt bra, såtillvida att boet först mjukades upp, därefter började det "droppa" ner. Getingarna svärmade runt boet, men förstod inte att jag fanns i andra änden av vattenstrålen. Bra taktik således. Fullt av larver trillade ner med resterna av boet. När jag kollade, efter en kvart eller så, hade dock getingarna börjat svärma på platsen och jag insåg att det bara var en tidsfråga tills det satt ett nytt bo på platsen.
Getingarna svärmade om och om igen

På med vattnet igen och en och annan geting trillade våttung ner på farstukvisten och mötte där sitt öde, utan att gå in på detaljer. Dock var det tillräckligt många för att de efter en stund återigen svärmade under simpsen. Nu dök dock ett annat argt bi upp och blandade sig i handlingen. Just det, kära L! Inte är hon rädd får några getingar inte. Hängandes i krokig arm och med en kvast i den andra, mötte de återstående getingarna sin överkvinna. Gud nåde den som bråkar med kära L. Kära L med kvasten

0 kommentarer:

Skicka en kommentar