måndag 7 februari 2011

Ditt och datt, ganska glatt

Isen ligger på såväl vägar som i vikar. Svårt att promenera och slingan är nästan oframkomlig, vissa avsnitt. Isen är inte längre säker, om den alls varit det i vinter.

Helgen som gick gav oss en kuling som tryckte upp vattnet rejält. Om det var detta högvattnet eller ett tidigare vet jag inte, men svärsonen och hans tvillingbrors brygga har fått sig en körare.
Isen tog skruv
Sedan en dryg vecka har man kunnat se ejdern. Det är väl första vårtecknet. De samlas i stora flockar och har haft det jobbigt med att hitta öppet vatten tidigare, men den saken går lättare för varje dag. Nu ligger isen inte längre i rännan öster om Hälsö huvud och där ser man ofta flockarna.
Gudingen samlas i flockar
Min bror tipsade mig om några filmer som ligger upplagda på youtube och en av dem var riktigt trevlig och filmen var dessutom nytagen. Titta gärna på den. Bara att klicka. Gör som jag: gå in på youtube och sök på Hälsö. Det finns flera sevärda filmer att titta på. Länken leder direkt till den sökning jag gjorde.



0 kommentarer:

Skicka en kommentar