lördag 26 februari 2011

Förändringar

När vi kom hem igår var det fortfarande ljust. Visserligen är det märkbart längre dagar, men den största förklaringen var nog helt enkelt att vi tog ledigt någon timme på eftermiddagen. När vi körde runt hamnplan i Kwia såg jag hur isflaken for förbi Hälsö huvud med en hiskelig fart. Visserligen sätter det ofta en nordgående ström i sundet mellan Hälsö och Björkö och vid huvudet, där det är som smalast, står segelbåtar ofta och stångar mot strömmen och den karaktäristiska toppiga sjön, som uppstår när strömmen möter vinden. Men det här! Isflaken for fram som i en brusande vårflod. Jag funderade på att gå ner och ta en liten videosnutt på den framrusande isälven, men så fort jag satte foten utanför den varma goa bilen ändrade jag mig. Det var i det närmaste outhärdligt kallt i vinden. Hela kvällen hörde jag hur vinden brakade in från söder, men när mörkret lade sig tänkte jag inte mer på det. I morse kom överraskningen: alla fönster mot söder hade "bytts ut" mot frostat glas och man kunde inte se ut genom dem. Gatorna var belagda med is och de få som rörde sig ute höll krampaktigt i staketet, när de försiktigt tog sig fram.
Nej, det är inte badrummet, utan glasverandan
Vilken skillnad på sydligare breddgraders scirocco, som ochså är fuktig, och den här iskalla, fuktiga vinden. Vad heter en sådan vind? Isbarken som bildades var flera millimeter tjock och en grannfru som var ute för att skrapa vindrutan på sin bil klarade inte av det, utan fick be sin man och han behövde en god stund för att få det gjort.
Inte precis en tunn film
Även om den isande vinden höll mig inomhus så tror jag att detta omslag i vädret beror på att våren är här, för visst är den. Tyvärr hindrade väglaget mig från att åka en planerad tur till Stella, för den risken tycker jag är onödig att ta. Det får bli i morgon istället. Jag ska dit för att demontera sprayhooden som behöver repareras i spännena på sidorna. Jag har talat med kappellmakaren om det och eftersom den bara använts i två säsonger, knappt, så får man nog anse att han gjort ett bristfälligt jobb. Vi får se om det blir i morgon, eller en eftermiddag, nu när det är ljust såpass länge. Det är bara fyra veckor kvar till sommartiden, tänk vad roligt!

GP har också uppmärksammat halkan här och här.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar