söndag 20 februari 2011

Söndagsblogg

Den sista tiden har jag bara bloggat sporadiskt, mest på helgerna. Orsaken skrev jag om förra veckan, men det beror också på att jag inte kommer ut så mycket, inte träffar några Hälsöbor och då blir det lite knalt med inspirationen, när det gäller det lokala livet. Det är ju det livet som står i fokus i den här bloggen. Jag tror nog att det löser sig rätt snart, för nu kommer våren!

Idag var GP extra läsvärd. Dels var vårt barnbarn Hedvig på bild i sin "Födda"-annons, dels var det ett reportage om Rolf Bjelke och Deborah Shapiro, som ligger med sin båt Northen Light i Kwia. Tyvärr finns inte någon av dem digitalt i tidningen, men ett kort på Hedvig kan jag bjuda på och Northern Light har jag skrivit om tidigare, här på bloggen.
Hedvig Klara-Fina Seth i GP idag
I går hade vi besök av våra Marstrandsvänner och ett annat par, som också är seglarkompisar. De har varit utan båt ett tag, men nu har de köpt en Moody Eclipse 33 i England. Det ska bli kul att se den segla till sommaren. Marstrandsvännerna har varit här många gånger, men för våra andra vänner var det första gången så det blev lite berättelser om äventyret med renoveringen av Anneborg och därefter frosseri på en trerätters av klass med efterförljande kaffe och tårta, kakor och annat smått och gott. Inget vidare för en "bantare" med andra ord.

Bantningsprojektet rullar annars på rätt så hyfsat. Av de ursprungliga 17 återstår nu 10 kg att ta bort. Osäkert, enligt min lilla "app", om jag kommer att klara detta på utsatt tid. Enligt den behöver jag 13 veckor till och enligt planen skulle det vara klart den 8 maj. Nåja, det får det gärna ta, bara jag når det uppsatta målet och vem vet, det kanske går bättre nu när trerätters och tårta är avklarat. I alla fall passar kläderna bättre nu. Värre blir det väl när jag gått ner fem, sex kg till. Då blir det nog lite krisigt i garderoben.
På rätt väg
Under dagens promenad hade jag glömt att ta med mig kameran, vilket hör till ovanligheterna. När jag kom hem igen var det bara att ge sig ut igen. Med kameran denna gång. Det fina vädret och spännande isformationer gjorde att jag fick ta en extra vända ut. Kära L tog en extravända med stavarna under tiden. Nere vid Kwia insåg jag genast att jag var tvungen att gå ut på den nya isen, för att ta de bilder jag ville. Lite försiktigt trevade jag mig ner på isen och den visade inga tecken på att ge efter. Kanske för att att jag lättat lite? Jag vill gärna bjuda på ett litet kollage av is-bilder. På isen låg stora isklumpar som blivit riktiga skulpturer och den låga eftermiddagssolen fick dem att skimra som kristaller. Ett riktigt skådespel.

Ett flygplan?
Kuben
Issmycken
Stolt mot skyn
Solid och gnistrande
Spegel av is
Water - Skyline
När jag var nere i hamnen för att plåta isen såg jag att ganska många stannade till och tog sig en titt på Northern Light. I GP nämndes inte vilken ö seglarparet bodde på och man fick intrycket att de ville ha det så, men härute är det ingen som gör någon stor affär av det och man ser sällan någon vid deras båt. Tydligen fick ändå några upp ögonen, efter reportaget.

Beundrar "Norrsken"

0 kommentarer:

Skicka en kommentar