torsdag 3 februari 2011

En framgångsrik metod

Tydligen börjar det synas lite på mig. Att jag börjat gå ner lite, alltså. Jag får en och annan kommentar och också en och annan fråga: vilken metod använder du? Atkinson, LCHF, Cambridge...

Metod? Jag har ingen metod, men jag vet ju vad det handlar om. Att gå ner i vikt, alltså. Det handlar om att förbränna energi. Mer än man lassar in. Om jag ska ge metoden något namn så får det bli "Kamrersmetoden". Det gäller att ha koll på balansräkningen, helt enkelt. Sedan hjälper det kanske att jag har lite ont i höfter och knän. Det är inte långsökt att det kan förklaras till del med "ryggsäcken" jag har på magen. Motivation, alltså.

Jag har ju ett mål - jag vill väga 68 kg, vilket innebär en viktminskning på 17 kg. Eftersom kroppen består till viss del av vatten så innebär det att en del av det jag ska förbränna helt enkelt är vatten. Jag vet också att jag vill nå målet vid en viss tidpunkt, nämligen i början - mitten av maj. Jag gav mig själv 105 dagar att nå målet. Då börjar vi räkna:

17 kg x det antal kalorier som mina kilon innehåller. Kolla på margarinpaketet. Margarin innehåller i princip fett och vatten i samma proportioner som mina bilringar. På mitt paket står det 7 200 kcal/kg. Multiplicera med 17 (det jag ska minska i vikt) och dividera med 105 (det antal dagar det ska ta). Det blir ungefär 1 400 kcal/dag, som mitt intag ska minskas med. En vuxen man, med stillasittande arbete ska få i sig ungefär 2 800 kcal/dag. Minskar jag med 1 400 kcal blir det alltså lika mycket kvar.

Med den matematiken avklarad gäller det att börja få koll på vad maten innehåller och att jag får i mig lämpliga proportioner av kolhydrater, proteiner och fett. Det blir ett duktigt räknande om man ska ha koll på det. Men det behövs inte. Hjälp finns att få på nätet. Själv har jag använt mig av en gratistjänst som jag kan ha med mig i telefonen. Den heter Shapeupclub och de har också en webbsida. Betalar man den ganska blygsamma kostnaden för medlemskap får man en del bra extrafunktioner, men jag tycker inte att jag behöver det för egen del.
Förenklar räknandet och kostbalansen, direkt i mobilen
En annan fråga jag fått handlar om hur torftigt det blir. Att banta, alltså. Kan man ta sig en wirre eller snaps - tillåter "metoden" det? Javisst, men alkohol är raketbränsle. Då får man dra ner något på övrigt kaloriintag, om man vill hålla tempot. Men eftersom det inte är någon "religion", som exempelvis LowCarb - HiFat, som beskrivs som en rörelse är det bara att fortsätta med sina njutningar. Än så länge går det fint.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar