fredag 22 april 2011

Femöringar

Det var längesedan vi hade ören i Sverige. Den senaste - femtioöringen - försvann förra året. Så det var inte sådana "öringar" vi var på jakt efter, Thomas och jag. Min mångårige vän Thomas hälsar på då och då. Det brukar bli lite fiske och ganska mycket fiskehistorier. Det vill säga skrönor och berättelser om händelser från vår gemensamma yrkesbakgrund. Den här gången skulle vi fiska havsöring, som blev lovlig 1 april. Jag har förberett mig genom att prata med feskegôbba och vid promenaderna runt ön har jag spanat efter sandbottnar. Flera lämpliga ställen var alltså lokaliserade och fisket kunde börja.

Igår gick vi runt öarna i två pass, med en lunch emellan och idag blev det ett morgonpass. Resultatet: vi såg en liten öring och hörde att en annan fiskare hade sett en öring slå.
Fiske vid bänkera
Här, någonstans, sågs den slå
Kanske skulle man haft fluga?
Som alltid, när vi ses, är det umgänget som står i centrum. Makrill, hummer och öring i all ära. Sillen och snapsen är viktigare. Men visst, det hade varit pricken över i att få en liten ettöring eller femöring.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar