söndag 12 juni 2011

Båtpyssel

Idag har det varit fullt fokus på lillbåten. Redan förra våren misstänkte jag att det kommit in vatten mellan skrovet och inner liningen. Alltså emellan de två skroven. Att det kommer in vatten beror troligtvis på en del skador i gelcoaten runt relingen och en två decimeter lång spricka, längs ett veck, i durken. Under luckan i fören finns en liten propp och när jag tog bort den och lät båten luta framåt flödade det vatten. Jag använde en oljesug för att suga upp vattnet. Totalt bårtåt tjugo liter kunde jag pumpa ut och fortfarande rinner det till i små mängder, som jag nu svampar upp. Jag skar också rent längs sprickan i durken och glasfibern var så våt att det genast började sippra ut vatten. Efter att det fått stå och torka upp lagade jag alla skadorna med ny gelcoat.

Ni minns väl vad förra årets isvinter gjorde med lillbåten? Bland annat höll inte länspumpen mer än några dagar förra säsongen. Idag har jag monterat en sprillans ny och anslutit den. En spöhållare är också monterad. Den förbättrar säkerheten vid fisketurerna och nu kan man börja hoppas att det blir några.

Jag hann också polera och vaxa skrovet. Insidan är grovrengjord. Nu är det faktiskt bara bottenmålningen - eller patenten, som de säger här ute - kvar, innan det är dags för sjösättning. Rapport om den kommer.

Dagen avslutades med en promenad. Det blev lilla rundan. Vid fotbollsplanen finns den här vackra, gammalsdags trädgården. En riktig idyll.
Trädgård, som på den gamla goda tiden

0 kommentarer:

Skicka en kommentar