lördag 18 juni 2011

Trädgårdsliv

Nästan allt vi gör just nu har med trädgården att göra. Till och med arbetet med lillbåten, eftersom den står missprydsamt uppställd under äppleträdet. Det är sviterna efter förra vintern, då den blev fastfrusen i isen, som gjort att den fortfarande står där den står. Idag hade jag bestämt mig för att den skulle i, men så blev det inte. Främst för att ett ihållande sommarregn kom redan idag, trots att det var i morgon det var väntat. Men pckså för att jag upptäckte en liten skada på kölen, som jag vill fixa innan den åker i.

Det är inte bara lillbåten som får extra underhåll i år. Även Stella ska piffas till. Mer om det när jag är klar.

I vår trädgård går det annars som planerat: vinet verkar ha överlevt flytten och äntligen ser det ut som jag lyckas hitta en bra plats för vår klematis. Önskar jag hade fler. Massor av bladlus, även i det nya äppleträdet. Kära L sprutar såpvatten överallt. Resterna av första "kullen" rädisor rycktes upp idag. Hade jag inte vetat hur rödbetsblast såg ut hade jag kunnat ta dom för det. De var monstruösa!

Bilden var med i ett tidigare inlägg, men behövde lättas upp lite för att komma till sin rätt. Så här är den igen.

Promenaderna är annars ett stort nöje nu. Dels har jag en ny kamera, som ni kanske märkt, dels är öborna i full gång med trädgårdar och hus. Eller vad sägs om den gammaldags, romantiska trädgården på bilden. Så lummig kommer vår aldrig att bli, men kanske fin ändå, på ett annat sätt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar