söndag 5 juni 2011

Sommarprojektet

Årets lyckosamma kombination av hänförelse och nationaldagsfirande innebar en lite försmak av semester, dessutom kryddad med perfekt väder. I varje fall så här långt. Det gav mig också chansen att starta upp "projekt sjöbod". Tidigare veckoslut har vi gjort lite förberedelser på utsidan. Kära L har flyttat alla växter och avlägsnat det mesta av jorden. Därefter har jag kört hem ett lass makadam och kärrat ut det på samma plats, som en förberedelse för trappan och altanen, som jag hoppas ska vara på plats före midsommar.

Nu var det dags för förberedelser på insidan. Det tragiska är ju att det inte var längesedan jag spacklade och slipade gipsskivorna på väggen som nu skulle demoleras. Idén om trädgårdsrum i den gamla sjöboden kom först senare. Min första tanke var att inte göra större hål än nödvändigt, det vill säga för dubbeldörren. Jag började därför med att märka upp var dörren skulle vara och därefter att ta bort gips och plywooden bakom.

Här har jag sågat igenom gipsskivan med en gammal fogsvans
När jag fått bort gipsskivan och plywooden visade det sig att konstruktionen i gaveln stämde väldigt illa med den nya dörren. Efter att konsulterat brorsan kom jag fram till att "allt skulle bort". Lättare sagt än gjort, då gips och plywood är ditskruvat först på gaveln, därefter på långväggen. Det krävde mer våld än jag tänkt och jag kunde tyvärr inte undvika att det blev skador både i tak och på långväggen.
Här ser man konstruktionen, som är för låg och för trång för den nya dörren
När väggen är rensad helt ska jag avväxla den liggande bjälken och sätta upp nya stående reglar som passar dörren.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar