måndag 21 november 2011

Galeskid

På lördagen var vi på Fotö för att titta till Stella. Jag hade lite småärenden i närheten och tänkte passa på att göra en koll. Vi möttes av en smärre chock, kära L och jag. Hela däcket var fullständigt översållat med fläckar av fågelskit. Vi är inte helt klara över vad för sorts fågel, men skiten satt ordentligt fast. Ändrade planer. Fram med vattenslang och som tur var fanns såväl pyts som svabb kvar i båten. Det tog en bra stund innan däcket var någorlunda återställt. Vi fick dessutom skrubba sittbrunnsteaken, som inte var så nerskitet, men helt grönt. Den milda vintern har tydligen varit "mumma" för alger. Avslutningsvis fick vi montera av sprayhood, inklusive bågar, för rengöring och torkning hemma på Hälsö. Musten gick ur mig och det blev inte så mycket mer gjort den dagen.

Skitgöra
Söndagen var en strålande dag. Solen sken från klarblå himmel, men det hjälpte inte särskilt mycket för humöret. Jag har dragits med en infektion under veckan och antar att den påverkade mig lite. I varje fall fick jag ta mig samman för att ta mig till Stella, med en liten presenning, som skydd för skot, fall och winchar på fallbänken.

Fin höstdag i Fotö hamn
På söndag eftermiddag hade Hälsö vänner höstmöte. Kära L fick gå dit själv, då jag ver helt ur slag när jag kom hem från Fotö. Hon rapporterade efter hemkomsten bland annat om att Hälsö vänner "vräkts" från Lillskolan. Saken är tydligen den att Öbo anser sig äga skolan, men inte fått någon hyra. Någon kommunikation inför uppsägningen verkar inte ha varit förekommande. Efterforskningar visar att Kultur och fritidsnämnden har betalat hyra för fastigheten. När detta klarlagts, ansåg Öbo att den erlagda hyran inte varit marknadsmässig. Någon egentlig dokumentation, i form av avtal och liknande dokumentation, verkar inte finnas. Det ska bli spännande att se hur detta hanteras av kommunen. Till saken hör att Öbo:s nyligen tillträdde vd redan gjort sig känd som en man driven av affärsmässighet, snarare än en känsla för den speciella ö-kulturen. Detta är på gott och ont, då min egen begränsade uppfattning är att ö-kulturen inte alltid är så tillåtande, när det gäller förändringar.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar