söndag 6 november 2011

Vintern (kanske) kommer

Sommarprojektet "trädgårdsrummet" blev höstprojekt och snart är det vinter. Förra året, vid denna tiden, var det redan vinter och snö, men i höst har vi haft fönvindar, med temperaturer runt tio grader. I oktober hade vi värmebölja - den fjärde varmaste oktober som någonsinn uppmätts, med temperaturer på runt 20 grader. Så olika kan det vara. I trädgårdsrummet har det rullat på så sakteliga. I princip är det bara ett par timmar på lördagarna och knappt det, som avsatts. Nu är i alla fall klinkers lagd och i går fogade jag. Idag har jag lagt en mjukfog utmed dubbeldörrens insida. Det är ju inte varje dag man lägger klinker, så jag får vara nöjd med resultatet.

Fogat och klart. Får man låna specialverktyg så blir det enklare.
Medan jag arbetade med mitt projekt, höll kära L på med sitt: förbereda trädgården för vintern. Bland annat skördades årets nyhet - jordärtskockorna. Vi fick säkert hundra knölar, av de fem som planterades i våras. Det blev en rotfruktspanna med dessa primörer till middagen. Det enda som fortfarande tycks växa nu är mangolden. Vilken pärla det är! Vi är så nöjda med att vi började med den.

Kara L visar upp nästa års "sättkockor". Skörden var ungefär fyra gånger så stor.

Mangolden bara fortsätter att växa.
 Efter avslutat hummerfiske var det dags för lillbåten att förberedas för vintern. Tvätten var ju avklarad, men eftersom den tar in vatten i mellanskrovet, genom sprickor i durken, har den fått stå framåtlutad ett tag, så att jag kunnat pumpa ut vattnet. Någon bra täckställning har jag inte haft tidigare, men på båtmässan i våras sålde någon ett slags teleskopisk pelare, med ett system av linor, som verkade fungera bra som täckkonstruktion. Eftersom jag hade lite virke över från projektet och tamp alltid finns liggande här och där, tänkte jag att jag testar och gör en egen.


En bit plyfa skruvades dit i botten. Linorna träddes igenom hål som borrades i stolpen. De tunnare linorna fäste jag i spikkrampor. På toppen av stolpen satte jag en galvad stolphatt.

Så här blev det med presseningen pålagd. Skapligt, tycker jag och minimalt med täckställning att stuva undan till våren.
Idag fortsatte kära L med trädgårdsarbetet, men mest med att försöka få det lite fint. Tyvärr tog jag inga bilder på det, men på några rosor som fortfarande blommar och på lavendelhäcken, som likaså blommar för fullt, i väntan på den första köldknäppen. Låt den komma, vi är förberedda.

En och annan blomklase kan ännu ses på rosorna.

Lavendeln ger inte upp.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar