söndag 14 februari 2010

PÅ holmarna

I dag blev det en lite längre tur på isen och holmarna söder om Hälsö. Idag var också hustrun med. Hon blev lite tänd på det efter min promenad igår. Vi gick utmed iskanten, ner till en plats där jag sett rävspår. Vi såg att de gick i riktning mot en av hamnholmarna och vi följde spåren några hundra meter. Det visade sig att de mycket riktigt gick till holmen. Där hittade vi resterna av en festmåltid. Svårt att säga exakt vad det varit. Jag är inte så duktig på fåglar, men det var en vadare i alla fall, med rätt stor näbb. Jag kan tänka mig att det var en häger.


Vi vände vid holmen och gick mot hamnen i den smala rännan som förr i världen användes ut och in i hamnen av fiskebåtarna. Holmarna ägs fortfarande av hamnföreningen och arrenderas nu ut till båtplatser för fritidsbåtar. Holmarna visar fortfarande spår av den tiden. PÅ en av holmarna står ett gammalt vajerspel, som använts för att torrsätta båtar, kanske för att patenta eller annat underhållsarbete. Tyvärr ligger det en del gammalt skrot från motorerna på holmarna också.


En av bryggorna i sundet har isen tydligen givit en hård match och man har varit tvungen att kapa pålarna för att inte bryggan ska förstöras helt. Isen har lyft bryggan ungefär 30 cm, av gapet att döma.


I isrännan, rakt utanför där isfiskarna brukar hålla till, fick vi se Astrid komma släpande på en fiskebåt. Bogseringen skedde med stor försiktighet och släpet var ansatt mot Astrids akter, såg det ut som. Vi såg också några som skidade på isen och bannade oss för att inte vi själva hade kommit på det. Det såg härligt ut.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar