lördag 13 februari 2010

På isen

Det blev en liten middagspromenad, men istället för den vanliga rundan blev det en runda på isen. Det gäller att passa på för vem vet när det blir en sådan isvinter igen.

På bilden ser du Hälsö Huvud med fyren. Bilden är tagen från söder. För att få med vårt hus hade jag behövt gå längre ut på isen, men det såg lite riskabelt ut så det fick vara.

Det fanns en hel del spår på isen efter djur. Vad jag kunde se var det hare, räv, katt och hund samt en del olika sjöfåglar. På ett isflak låg några blåmusselskal. Det var en bra bit ut så det var knappast någon mås. Undrar vad det kan ha varit.

Ute på isen träffade jag Håkan, som provade fiskelyckan. Jag kollade i byttan och där fanns vittling och sandskädda. Håkan är annars känd för sina exkursioner i Linnés anda, men han odlar även ett intresse för fiske och i år även vinterfiske på isen.

När vi språkade som bäst kom ett fartyg alldeles inpå oss. Inget svall, inte en enda rörelse i isen. Det kändes lite konstigt.

1 kommentar:

  1. Jag fick ett förslag att det var säl som ätit musslorna. Gör de? Jag vet faktiskt inte. Några sådana spår såg jag inte heller, men visst, de kanske inte var uppe på isen.

    SvaraRadera