söndag 28 februari 2010

Projekt styrpulpetaren

Idag har jag återigen försökt att rädda styrpulpetaren, dvs befria den från isens grepp. Jag hade försett mig med en isborr som jag lånat av svärsonens tvillingbror. Jag borrade totalt 20 hål akter och en bit fram på respektive sida om styrpulpetaren, i en is som är 70 cm tjock. Fjorton meter is! Därefter försökte jag hacka sönder isen mellan hålen med en spade. Efter fyra timmar vara jag lika trött i armarna som våra skidåkare efter femmilen, men ändå inte igenom. Som tur är ska det vara blidväder ett par dagar så att inte arbetet blir ogjort, som förra gången. Men det hastar nu.

Det eviga högtrycket har gjort att det varit förhållandevis lågt vatten, men nu närmar sig en storm från söder. Båten sitter fast i isen och om vattnet bara stiger en dm så fylls båten med havsvatten och även motorn riskerar att hamna under vatten. Båten kommer inte att sjunka för den sitter som sagt fast i isen, men det är ändå mycket riskabelt. Det skulle vara mycket tråkigt om båten förstörs, så klart. Planen är att såga mig igenom isen i en halvmåne akter om båten, så att den är loss, och därefter wincha den framåt, upp på isen. Ett problem är att avståndet till bryggan framför intge är mer än c:a 50 cm så det är inte alls säkert att detta hjälper, men jag kan då kanske få den sidledes upp på isen. Men först måste jag få loss den.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar