måndag 1 februari 2010

Spårsnö

Tjockiskatten har varit i det närmaste osynlig de senaste dagarna och jag har misstänkt att det, mot förmodan, finns trevligare "hussar" i närheten, möjligen även snygga kattflickor, som lockar. I lördags skymtade jag Tjockiskatten i grannens trädgård och jag stövlade genast dit. Han satt under ett fågelbord och åt brödkanter (som tur var). Är det vanligt - katter som äter halvfruset bröd? Jag närmade mig försiktigt och lockade på honom - han stack direkt!

Men så i går började det snöa och då kunde jag spåra honom. Inte för att jag fann honom, så duktig är jag inte och fanns det bilspår så gick han i dessa och då blev det svårt. Trots detta fick jag ett hum om hur han rörde sig och jag kunde se att hans runda gick förbi matskålarna hos oss. De har dock varit tomma, eftersom maten jag ställt ut blivit förstörd av allt snöande, eller så har den blivit djupfryst. Rädd för att Tjockiskatten skulle få magknip har jag bara ställt ut mat vid de tidpunkter - morgon och kväll - som vi sett honom tidigare. Men han verkar ha ändrat på sina rutiner. Han kommer förbi senare på kvällen. I går kväll hade vi en liten pratstund om detta, han och jag, så nu vet jag vad som gäller. Otroligt att han vill vara ute dygnet runt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar