onsdag 7 april 2010

Vatten runt och på Hälsö

Sedan ett par dagar är ordningen återställd och alla i kommunen har återfått det vi anser tillhöra livets självklarhet nu för tiden - rinnande vatten inne. Trots att media lyckats hitta en och annan som ställt upp på att "klaga", så har jag inte träffat en enda människa som gjort det och ingen jag har talat med har heller gjort det. Visst, det har säkert varit jobbigt att duscha på jobbet och ta med smutstvätt till bekanta som har vatten. Det förstår jag, men som sagt, men om detta: inte en kommentar, inte ett ljud. Jag vill summera genom att fokusera på det positiva:

- öborna har som vanligt varit finurliga och övervunnit problemet utan större åthävor.
- ansvariga politiker har fattat rätt beslut i rätt tid.
- företaget Frog, som anlitats för det besvärliga uppdraget, har överträffat sina egna tidplaner och visat att de jobbat med öbornas bästa för ögonen.

När vi gick rundan på påskdagen hade vi sällskap av en besökare från Japan. Eftersom vi förra sommaren hade kunnat iaktta att våra musselbankar hade fått nya invånare, nämligen japanska ostron, tänkte jag att det kunde vara roligt att visa henne detta. Det visade sig dock att alla vi fann var tomma. De finns på grunt vatten. I lågvatten på bara några decimeters djup och minnesgoda läsare kanske minns att isen låg mer en halvmetertjock här för bara några veckor sedan. Uppenbarligen för mycket för dessa läckerheter. Idag kunde jag dessutom läsa om det i tidningen. Av artikeln framgick det inte helt tydligt om man ansåg det vara bra eller dåligt att dessa "invasiva" nykomlingar försvunnit i vinterisen, men jag tror att det inte kommer att dröja länge förrän de är tillbaka. Vi får helt enkelt äta upp dom, om de kommer tillbaka.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar