måndag 4 oktober 2010

En händelserik resa

Hemfärden startade redan klockan sex, med siktet inställt på färjan Sandefjord - Strömstad. Jag hade kollat vädret i går kväll och visst, det skulle blåsa lite, men inte värre än att vi skulle greja det. När vi kom ur fjorden och mötte kulingen var det för sent. Vågorna stod höga och det dröjde inte länge förrän det började kännas i maggropen. När man gick, var det förenat med stor fara. Det gällde att hålla i sig. I detta väder hade två fiskare gett sig ut (troligtvis lockade av havets svarta guld). När vi var i höjd med Nordkoster meddelades i fartygets interkom att man observerat  människor i havet och att man skulle vända för att undsätta dem. Fartyget girade, satte ut en snabbgående räddningsbåt och efter en liten stund dök även en helikopter upp.

Vid det laget hade jag twittrat till Sarah Britz på GP samt till Radio Göteborg, men först att kontakta mig blev Sandefjordsbladet, därefter Tönsberg blad, samt efter att vi kom iland ringde även NRK, som gjorde en inspelad intervju och la ut nyheten på deras web. Jag har inte hört intervjun i någon nyhetssändning ännu så den kom nog inte med.

Radio Göteborg hörde inte av sig och Sarah meddelade att hon skickat tipset vidare till webredaktionen. Även Strömstad stidning skrev om det hela, dock utan min medverkan. Fredrikstad Blad rapporterar också med referenser till mig, men utan mina bilder.

Jag tog några värdelösa bilder med iPhonen som media fick. De publicerades, men Sandefjordsbladet bytte, högst förståeligt, senare ut mina bilder mot bättre. De finns dock med i mindre storlekar.

Det hela avlöpte väl. Kära L såg räddningsbåten firas upp i dävertarna, på nära håll och Kapten meddelade att de hade två haverister i välbehåll. Allt som allt blev vi en halvtimme försenade och stämningen på färjan var rätt sansad, även om många gick ut på däck för att följa det hela.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar