söndag 27 mars 2011

Idag var jag ingen bra rojalist

Idag blev det sommartid. Något som har ett visst symbolvärde. Något att se fram emot. Ljusare kvällar. Kvällspromenad i lite skönare temperatur.

Sommartid, sa kung Bore och öste på med en isande kuling från väster, följt av en ursinnig blötsnöattack. Mitt redan prövade tålamod fick nog. Jag ställde in beskärningen av fruktträden som jag hade planerat till idag och surade i soffan istället. Kung Bore kan dra åt fanders.

En promenad blev det ändå, fast bara "korta rundan". Det var roligt att se grannen A, pysslande med sin julle, som fått förlängt liv genom köpet i höstas. Jullen har plåtats av mig ett antal gånger tidigare, eftersom den har en sådan personlighet och charm. Nu kan det bli fler bilder, tack vare A. Vill ni läsa om jullen, som numera heter Havanna, så kollar ni på Elsa på Hälsö, där den förekommer.

I hamnens vikar flockas nu allt fler ejdrar. När kommer ungarna? Det är alltid lika kul att titta på dem, när de pipande följer efter honorna, men tråkigt att de granna hannarna samtidigt försvinner ut till havs, som gamla sjömän.
Är det den stora betongejdern i hamnen, som lockar till sig ejdrarna?
Lite längre bort på Varvsvägen ligger ett riktigt fint hus, som genomgick omfattande renoveringar för fyra, fem år sedan. Detta arbete belönades med kommunens byggnadsvårdspris 2007. Samma som vi fick för vårt arbete två år senare. Huset på Varvsvägen fick hyvlade panelbrädor, som husen ofta hade förr. Det målades också, såvitt jag förstår, på gammaldags vis med linoljefärg. När vi skulle bestämma oss för vår fasad övervägde vi detta mycket noga. Jag läste massor om linoljefärger. Om dess unika egenskaper, men också om hur svårt det är att lyckas. Vi valde till slut finsågade bräder och en modern färg. Huset på Varvsvägen har redan rötskador på söderfasaden och jag lider med ägaren, för det är verkligen en berömvärd ambition och en insats för byggnadsvård att göra det merarbetet och ta den merkostnaden som de har gjort. Jag hoppa av hela mitt hjärta att det går bra att rätta till, utan att ge avkall på ambitionen med gammaldags byggteknik och materialval
Efter bara fyra år ruttnar det nya virket
Förutom sommartiden och valet av Juholt som ny socialdemokratisk ledare (sådana småsaker), har den här helgens verkliga stora händelse varit släppet av iPad2. Jag närde visst hopp om en leverans från Singapore, men det visade sig att där släpps den inte ännu på ett tag. Jag gick förbi butiken, på väg hem i fredags, för att sukta lite i skyltfönsterne, men kom inte åt att göra ens det. Jag vet inte vilken längtan som är värst. Troligtvis den efter sommaren ändå är störst.
För att vara först och säker på en ny "padda" får man övernatta

0 kommentarer:

Skicka en kommentar