onsdag 9 mars 2011

Igår var det semlans dag. På vägen hem passerade jag ett ställe där de säljer Dahls semlor varje dag sedan en tid tillbaka. I regel är de slut när jag passerar, på väg till garaget, men igår hade de naturligtvis bullat upp. Kön var sådär 15 - 20 m och när jag var i höjd med den hörde jag den ena expiditen säga till sin kollega att

- det här är de sista 20 semlorna

Vilket liv det blev i kön! Jag var tvungen att stanna och titta. Det blev bara några få kunder som fick och den dam som stod närmast i tur, när de tog slut, blev skogstokig. De stackars expediterna fick höra både det ena och det andra.

Själv hade jag räknat med en semla, eftersom vi hade ett personalmöte inplanerat, men icke. Så det blev inte en enda semla detta år, på semlans dag. Å andra sidan sparade jag 330 kcal. Alla bäckar små.

Kompisarna i bageriet har mycket att göra i år, de vann ju "tävlingen" Göteborgs godaste semla, som utses av GP varje år. Deras semlor bakas i samma bageri som Cederleufs berömda semlor numera, eftersom de två kedjorna har gått ihop. Här är ett reportage i Radio Göteborg och en intervju med vd Dennis Eriksson.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar