måndag 1 mars 2010

Äntligen flott

I går skrev jag om hur jag borrat med isborr runt aktern, men inte lyckats hacka mig igenom isväggen mellan hålen. Idag bar det iväg till Järnartiklar, som är en "järnaffär" för yrkesfolk. Uppgiften var att köpa en såg som kunde användas som issåg, då den som min granne, Göte, tillhandahöll nog tyvärr har sett sina bästa dagar. Ni ser den nya och den gamla sågen på bilden. Den nya sågens klinga var den längsta de hade på Järnartiklar, hela 70 cm. Men det var nödvändigt eftersom isen är så tjock. Ändå ser den rätt liten ut jämte den gamla issågen.
Den var trots längden i kortaste laget. För varje sågtag fick jag doppa ner näven en dm i det iskalla vattnet i vaken.

Väl hemma kunde jag konstatera att min oro i högsta grad varit befogad. Det var högre vatten idag och det hade bildats en isrygg i långa viga och på sina ställen var det ett par dm vatten på isen. Dessbättre inte vid aktern, där det mesta arbetet skulle göras, men på styrbordssidan var det säkert en dm vatten. Jag låg på alla fyra och sågade som besatt, för att få båten fri från isens grepp, så jag kunde dra båten föröver. Bosse, Göte, Morgan och Thomas anslöt och hjälpte till. Även Thomas Crona med sonen Simon var där en stund. Precis när det började mörkna, efter bara knappt två timmars arbete, kunde Göte, med hjälp av en talja, dra båten föröver och den var flott.
Det var en otrolig lättnad att se båten gunga till och flyta upp. Med hjälp av Götes talja kunde vi sedan dra upp båten på isen och det var dags för en närmare titt på skadorna som uppstått. Räddningsstegens undre fäste hade slitits loss, men det kan jag nog fixa rätt bra. Jag funderar dock på att flytta upp stegen, då det nedre fästet lätt hamnar under vattenlinjen med beväxtning som följd. På den andra bilden ser man något svart i isen. Det är ekolodet, som annars sitter i vattenlinjen på akterspegeln. Kabeln har gått av och det är osäkert om den är reparabel. Vi får se. Nöjd är jag i alla fall. Nu gäller det att få hem båten och så får det bli reparationer till sommaren.
Här ser man på bilden hur det nedre fästet är helt loss från aktern.
This ekolod is no more :(

Sammanfattningsvis: drygt 20 timmars arbete, plus ett antal mantimmar av hjälpsamma grannar (vilket kommer att återgäldas på lämpligt sätt); en såg för otroliga 1 400 kr och ett sotarlod för 250 kr. Till detta kommer kanske ytterligare fem timmars reparationsarbete och en okänd kostnad för reparation av stege och ekolod.

Alternativet höstupptagning: c:a 30 minuter för att dra upp båten på trailer, en timme med spolning av båten.

1 kommentar: