tisdag 8 december 2009

Soppa till middag

I närheten av jobbet ligger ett litet café som heter Brunos. De gör fantastiskt goda smårätter, bland annat en tomat- och morotssoppa som jag fastnat för. Igår tänkte jag försöka göra den hemma, på "gehör", så att säga. Den blev inte exakt som förlagan, men också den väldigt god. Så här gjorde jag:

Två rätt stora morötter skars ner i centimeterstora bitar och fick koka i en halvliter grönsaksbuljong tills de var halvmjuka. Jag kryddade med en tsk grovmalen svartpeppar, rikligt med rosmarin och en nypa salt. Därefter hällde jag över allt i en hög bringare och körde stavmixern tills det blev en ganska jämn konsistens. Tillbaka i kastrullen och i med en "kartong" tomater i bitar. Lät det koka upp och smaksatte med två tsk sambal oelek, en rejäl nypa basilika och en nypa oregano. Runda av smaken med en skvätt grädde och servara med taco chips. Funkar fint som vardagsmat och extremt snabbt och lätt att laga.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar