söndag 26 september 2010

Hummertider

Tyvärr kommer jag inte att vara med vid hummerpremiären i år heller, då mitt arbete lägger hinder i vägen. Näste veckohelg reser vi dessutom bort så det lär dröja något innan tinerna kommer i. En sak som alltid är intressant, är vad man ska använda för agn. Häromkring använder gubbarna uteslutande saltad makrill. Bekanta på Fotö vet jag använder laxhuvuden och vad jag vet är även salt sill gångbart härute. Desto intressantare förslag hörde och såg jag på teve idag, då en gubbe satt och agnade sina tinor med kattmatsburkar, som han slog hål i med en kniv. På mitt arbete har jag en kollega som är "storfiskare" och han agnar med hundmat - Frolic - samt vad fisk han har tilgängligt. Eftersom jag har ont om saltad fisk låter det frestande att testa hund- och kattmatsvarianten. När det gäller reglerna för fisket så kunde man läsa lite om det i GP, men de hade inte med kravet på ryggsköldslängden och att man inte får ta ramhonor. Själv kollar jag på Fiskeriverkets hemsida innan fisket.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar