fredag 5 mars 2010

Bara en tanke

Kvällarna är mina. När kära L har lagt sig och det blir mörkt och tyst, då blir det gärna en stunds kontemplation. Ibland står teven på, jag brukar inte störas så mycket av det och ibland tittar jag en stund, för att sedan skriva eller läsa något. Ibland blir det bara funderingar. I går kväll så råkade jag se sista kvarten på en serie om en amerikansk småstad, där det bor vampyrer. Byns unga mö har förälskat sig i en vampyr och kärleken är besvarad. Serien är erotisk och minst sagt vågad för att vara SVT. I varje fall den scenen jag snubblade över. Jag blev verkligen tagen på sängen (nej, jag försöker inte vara rolig) och blev intresserad. Tankarna började snurra.

Analysen
Föreställningen om vampyren innehåller bland annat, ur såväl kristet, som etiskt perspektiv vampyren som en ond varelse. En levande död, utan själ, som för sin existens konsumerar levande människor genom att tömma dem på blod. Genom att vara, inte bara döda, utan "förtappade", finns det ingen som helst räddning. Inget paradis väntar.

I serien finns det genuint onda vampyrer, men också paradoxen den "goda" vampyren, som är död, saknar själ, men har samvete. Dessutom en romantisk gentleman och djupt förälskad i en högst levande kvinna. Hon förmår att se bortom livet och döden, till vampyrens paradoxala "goda" sidor. Trots att han dödat för hennes skull och hon tvivlar, så ser hon det goda hos honom, vampyren (dessutom är han 140 år och hon 20 - bara en sådan sak!).

I den erotiska scenen kokas det ihop till en modern soppa. Hon: dödligt förälskad i den farlige mannen, med människoliv på sitt samvete. Han: evigt dömd, utan hopp om ett normalt liv. Den existentiella grunden är dödligt våld, blodet är drogen, livet är priset.
I sexakten, i slutscenen, rinner flickans eget blod över hennes ansikte. Ett crescendo av sex och våld. Jag asocierar till kvinnor som attraheras av farliga män, eller är fast i relationer där våld blivit en naturlig del av livet. Sex och våld säljer, men varför?

1 kommentar:

  1. Bra analys! True Blood är faktiskt riktigt bra och inte bara för de erotiska inslagen.

    ///Henrik

    SvaraRadera