fredag 19 mars 2010

Det krävs mod för ett alexanderhugg

Idag har kommunalrådet, Arne Lernhag, tagit ett ordförandebeslut att avbryta pågående reparationer och disponera samtliga resurser till att istället bygga en ny vattenförsörjning till de öar som nu saknar vattenförsörjning på grund av den trasiga ledningen. Naturligtvis har Arne en bättre informationstillgång än gemene man, men utifrån vad man kunnat läsa på Öckerö kommuns hemsida, rapportering i radio, TV och tidningar, så kan jag bara säga en sak: jag är mycket imponerad av det resoluta beslutet. Betänk den kritik och den anstormning som Arne kommer att utsättas för, från ö-bor och media. Dock är det min bestämda uppfattning att det var helt rätt beslut. Detta baserar jag bland annat på att jag själv arbetat med krisberedskap för kommuner och bolag och jag vet att en av de faktorer som leder till stort lidande för kommuninnevånare är avsaknad av beslut, eller allt för sent tagna baslut. Ett par dagar har gått sedan man konstaterade att den första reparationen inte resulterade i ett återställande av vattenförsörjningen. Sedan dess har olika bedömningar självklart gjorts, men jag vågar säga att de flesta i Arnes situation hade avvaktat även den andra och kanske ytterligare reparationer, innan ett kritiskt beslut hade tagits. Nu får vi inte bara en ny, hel ledning, utan också en redundans, en reservledning. Två veckors väntan är ett högt pris, men vi vet i varje fall nu vad vi har att vänta och vad vi får. Vi får hjälpas åt att hjälpa dem som har vattenbrist. Det kommer att gå bra.

Inslag från Västnytt 19 mars:

Inslag i Radio P4 Göteborg
Västnytt 22 mars kl 07.30
Artiklar i övrig press:

Artikel i Skånskan
Artikel i Expressen; GT
Artikel i DN
Artikel i GP 22 mars; 26 mars

0 kommentarer:

Skicka en kommentar