söndag 14 mars 2010

Vatten i kubik

Idag råkade vi passera de utplacerade vattencisternerna samtidigt som det var dags att fylla på dem. När jag tog fram kameran för att ta ett kort frågade mannen som fyllde på vatnet varför jag ville fota. Jag sa att jag ville dokumentera det hela och han sa då att det var en bra idé då en liknande situation, dvs så omfattande vattenläcka aldrig någonsin tidigare hade inträffat. Jag ställde några frågor om det vi kunnat läsa i GP under veckan och hur det förhöll sig. Inte mycket var riktigt, enligt honom, och även om det kanske hade varit det under första dagen hade inte fakta uppdaterats. Även idag finns en notis i GP.
I hela kommunen finns det vatten, men pumpstationerna som förser de högre belägna platserna med vatten har fått stängas av. Vi har varit lite undrande, för enligt GP skulle vi på Hälsö vara utan vatten, men som jag tidigare rapporterat så har vi vatten, även om det är betydligt sämre tryck än vanligt. Av solidariska skäl använder vi naturligtvis vattnet med stor återhållsamhet. Vi hämtar dricksvatten, liksom de som är helt utan, och vi har ställt en regnvattentunna under stupröret för att samla in takdroppet från den smältande snön. Det vattnet går naturligtvis inte att dricka, men att spola toa med funkar ju.

Efter att tittat på vettenpåfyllningen anslöt bror och svägerska till söndagspromenaden, som för omväxlings skull gick söderut och en stor lov runt Öckerö. För att komma till Öckerö passerar man Tjolmen och tar sig över Tjolmösund på vägbanken som byggdes runt 1962 - 1964. Denna vägbank är byggd av sprängsten från sprängningarna för vatten och avlopp, som man alltså fick då och hittills fungerat utan störning. Mitt på vägbanken kan man se västerhavet och det är värt att stanna upp en stund.
Kompisarna från Fotö anslöt på Öckerö och gjorde oss sällskap tillbaka till Hälsö, där det blev en trevlig fikastund hos bror och svägerska, i deras uterum. Termometern visade en bit över 20 grader och vi passade på att fika extra länge. En särskild tanke skickades till brorsans svärmor, som försåg oss med hembakt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar