måndag 16 augusti 2010

Länsa, fast fel sort

I vintras fick lillbåten bekänna färg, då den frös fast i isen. Efter benägen hjälp av snälla grannar och lite experthjälp av Holger, hamnkapten för Stellas vinterhamn, kunde lillbåten räddas ur isens grepp, repareras och efter att fått hjälp med bottenmålningen av Thomas, sjösättas lagom till sommaren började på allvar. Alt var frid och fröjd, till en början. Så en dag slutade länspumpen att fungera. Efter en snabb felsökning kunde jag konstatera att säkringen löst ut. Jag gjorde rent säkringshållaren från ärg, fettade in med vaselin och ersatte säkringen. Pumpen gick, fast på lågvarv. Något var fel. Jag misstänkte att pumpen tagit skada av isen och kylan. Efter att förhört mig lite om pumpar och laddat ner sprängskissen från leverantören, demonterade jag pumpen och plockade isär den. Inga alvarliga fel kunde upptäckas och jag återmonterade därför pumpen och testade igen. Intet liv. Inget annat kvar att undersöka än kontaktorer och kablar. Då först upptäckte jag att den fabriksmonterade strömbrytarens kontaktering hade ärgat så mycket att en kabel gått av! En ny strömbrytare är beställd och bör dyka upp i veckan. Tills dess den är på plats, med nya kontakter, får jag länsa genom att ösa lillbåten når det regnat. Med den senaste tidens myckna regnande är det ingen försumbar uppgift.
Hellre länsa i god vind, än i lillbåten

0 kommentarer:

Skicka en kommentar