tisdag 24 augusti 2010

Styv kuling på Hälsö

Idag är det skiddevurna på Hälsö. Vinden ligger och pendlar runt 15 m/s och har pressat upp vattnet en meter. Det är mycket, men bara lite mer än hälften så mycket som vi tidigare upplevt, sedan vi flyttade hit 2005. Eftersom det även regnat en del under dagen och Stellas förtöjningar varit utsatta tidigare fick det ändå bli en kvällspromenad. Att komma ombord på lillbåten gick rätt bra, men att ta sig iland krävde ett hazardartat skutt ner på en såphal brygga. Det gick bra och jag klarade mig helskinnad.

Ekorna i långa viga ligger fint, trots det höga vattenståndet och kulingen
På väg ut till Stella måste jag runda den inre delen av hamnen, för att ta mig ur på konsumbryggan, där Stella är förtöjd. Inne i botten på hamnen kommer inte västanvinden åt lika mycket och dit hade vår svanfamilj tagit sin tillflykt.

Paret har häckat varje år och i år har de fyra ungar (en ville inte vara med i bild)
Stella låg fint och det var tur det. Att gå ombord hade nog krävt en person till, bara för säkerhetens skull. Folk har ju trillat i förr, om ni minns det inlägget. Dock har ryckdämparen på den förtöjningen som jag inte gjorde om gått av. Borde åtgärdat båda när jag ändå höll på.


Styrbords ryckdämpare har gått av, men anars såg det bra ut
Spången mellan den fasta bryggan och flytbryggan var helt horisontell. Känslan att gå mellan bryggorna var ovan och kändes lite vinglig, liksom att gå på den gamla bryggan, som var såphal efter att ständigt bli överskjöld, när vindbyarna sög tag i mig.


En meter högre vattenstånd gör det ovant att röra sig
På vägen hemåt gick jag omvägen om Bastholmen, där det finns förslag om byggnation, i den utvecklingsplan för Hälsös hamnar som kommunen tagit fram. Udden är utsatt för alla vindar och det är anledningen till att jag valt att ha Stella vinteruppställd på Fotö.

Den blå-gula får bekänna färg
Där ligger också en badplats, på en liten landtunga av holmen som Hälsö vänner äger. När jag ser badstegen ångrar jag inte att jag lagt undan badbyxorna för i år. De är dock nära till hands, så sista badet kanske inte är taget.

Inbjudande?
Hemma igen kunde jag konstatera att kära L varit flitig medan jag var ute och roade mig. En stor sats med kardemummaskorpor och två köttfärspajer stod och "glänste" i köket. Jag mortlade kardemumman innan jag gick ut. Räknas det?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar