onsdag 3 november 2010

Det är inte färdigt förrän det är klart

I går när vi kom hem fick jag omgående ge mig ut i regnet och blåsten för att ta hand om lillbåten. Täckningen var lite halvhjärtad och jag hade tänkt att göra den bättre lite senare. Tyvärr hade jag inte koll på väderprognosen. Små hål i presenningen gjorde att det mesta av dagens ihållande regn hade hamnat i båten, men presenningen hade också säckat ihop och en hel del vatten låg i den. Jag använde en trädgårdsslang som hävert och fick tömt båten medan vi åt kvällsmat. Efteråt, när magen var full och båten tom, lättade jag på presenningen, tog med mig en ficklampa, en bock och en regel. Efter lite pyssel under presenningen, med ficklampan som hjälp, fick jag till det rätt bra. Sträckte upp presenningen igen och så fick det duga. Och det har faktiskt fungerat tillfredsställande idag. Det har regnat och blåst riktigt hårt, men det ser ut att hålla. På grund av hålen får jag väl ta fram slangen fler gånger, men det är ju en liten sak.

Det gamla talesättet "gör om, gör rätt" fungerar rätt så bra, om man nu inte gör rätt från början.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar