lördag 20 november 2010

Idag kom vintern

Snö var aviserat och mycket riktigt: det kom fem centimeter, som nu i strort sett är avlägsnat från alla gångstråk på tomten, samt från lillbåtens pressening. Temperaturen ligger runt nollan och man kan ju hoppas att det smälter bort innan kylan, som också är lovad, kommer. Annars blir det väldigt halt. Plogbilen har farit förbi två gånger, med saltcentrifugen i full gång. Hoppas det räcker.

När kära L och jag var ute och skottade passade jag på att prata med den granne som varit mest aktiv i att driva frågan om synpunkter på kommunens utvecklingsplan för Hälsö hamnar. Inte heller han har fått någon information om ett andra möte med kommunens Samhällsbyggnadsnämnd. Jag skrev till ordföranden och nämndsekreteraren för en vecka sedan, men det har ännu så länge inte gett resultat. De har ytterligare två veckor på sig, om de vill följa förvaltningslagen.

Kära L har stuvat undan pelargonerna i sitt vinteride och är nu i full färd med att stryka julgardiner och dito dukar. De kommer på plats denna helgen, medan stakar och annat krams kommer fram nästa, som sig bör.

I veckan har jag varit i kungliga huvudkommunen på en konferens om eHälsa. Det är intressant att se hur området utvecklas. Man tror gärna att utveckling går snabbt, men mycket av lösningar som nu ser dagens ljus taldes om redan på 90-talet. Det är komplexa saker och är beroende av bland annat ändrad lagstiftning. Under tiden jobbas det på som vanligt och det är för det mesta väldigt jordnära arbete vi talar om, inom detta område. Sådana saker som mäsnsklig värme och ett gott bemötande är klart underskattat i omsorgen och sjukvården. Därför kan tekniken ibland bli kontraproduktiv. Eftersom jag, i min yrkesroll, är en drivkraft av införandet av nya tekniker, känner jag ett en viss tvehågsenhet kring frågorna.

Här på Hälsö är det, som det alltid är i det konkreta livet, ganska så "low tech" och i kväll är vi bortbjudna till kräftsupé. Det ska bli väldigt gott och trevligt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar